Osaamiseni johtajana, valmentajana ja terapeuttina

Olen koko työurani ajan opiskellut ja tehnyt töitä samanaikaisesti. Nautin uusien asioiden oppimisesta ja itseni kehittämisestä. Tämän vuoksi mottoni on "ratkaisuja oppien", sillä muutos ja uudistuminen mahdollistuvat parhaiten uusien merkityksellisten oppimiskokemusten kautta.

Johtamiskoulutus

Olen tehnyt yhteisöjohtamisen koulutuksen 1999, Yrittäjän ammattitutkinnon 2001, yhteisötyönohjaajan tutkinnon 2003, johtamisen erikoisammattitutkinnon 2008 ja MBA tutkinnon 2011. MBA tutkinnossa perehdyin sosiaaliseen mediaan työ- ja johtamisvälineenä.


Terapiakoulutus

Olen valmistunut psykoterapeutiksi Lyhyterapiainstituutista. Psykoterapeuttiopinnot painottuvat voimavaralähtöiseen ja tulevaisuuteen orientoituvaan ratkaisukeskeisiin menetelmiin syvälliseen perehtymiseen. Psykoterapeuttikoulutuksen vastuukouluttajina toimivat Psykiatri, LT Antti S. Mattila ja Sosiaalipsykologi, VM Tapani Ahola.

Terveysalankoulutus

Väittelin vuonna 2007 filosofian tohtoriksi merkityksellisistä oppimiskokemuksista vanhustyössä. Olen tehnyt terveystieteiden lisensiaatin tutkinnon 1998 ja maisterin tutkinnon terveysalan opettajakoulutuksessa 1992. Lisäksi olen koulutukseltani erikoissairaanhoitaja 1988, sairaanhoitaja 1983 ja apuhoitaja 1980.


Työkokemus

Minulla on yli 30 vuoden monipuolinen työkokemus ihmissuhdetyöstä ja sen johtamisesta. Tein työurani alusta lähes 10 vuotta hoitotyötä ja olin neljä vuotta terveysalan opettajana. Viimeiset yli 20 vuotta olen työskennellyt oppilailaitoksen johdossa; rehtorina, kehitysjohtajana ja ammatillisen aikuiskoulutuksen toimialajohtajana.  

 

Palautetta osaamisestani

Asiakaspalautetta (2011-)

"Katrilla on harvinainen kyky luoda arvostava ja vuorovaikutteinen ilmapiiri yhtä hyvin verkossa kuin kasvokkaisissa tilanteissa tai kokoushuoneessa, niin että kaikki uskaltaa osallistua keskusteluun ja tuoda oman panoksensa yhteiseen työskentelyyn."

"avointa viestintää, voin itse määritellä teemat, joihin keskitymme ja rönsyilykin sallittua" 

"keskustelu tapahtui sähköisesti ajasta ja paikasta riippumatta, puhelinneuvottelu oli sopiva tapa aloittaa"

"osasit tarttua oikeisiin kohtiin ja vetää yhteen ”tarinaani”, annoit myös konkreettisia ohjeita esim. menetelmistä"

"Tunnetasolla fiilikset puhelun päättyessä olivat positiiviset ja koin, että tästä on hyvä jatkaa"

"Katri on kannustava valmentaja."   

"Ohjauksessa Katrilla on taito kuunnella ihmisiä, hän ei anna valmiita ratkaisumalleja, vaan antaa tilaa asiakkaalle löytää itse ratkaisun."

"Katrin kanssa keskustellessa on aistittavissa salliva ilmapiiri". 

"Hänellä on kyky kannustaa ja innostaa uusiin ratkaisuihin".

" Katri osaa asettaa haasteita, joiden avulla ihminen voi tehdä valintoja. Haasteiden vastaanottaminen on vapaaehtoista". 

"Katri kanssa on helppo tulla toimeen. Hän sai nopeasti luottamukseni, koska huomasin, että hän oikeasti osasi asiat, mistä puhui. Minulle on myös tärkeää, että keskustelu viedään rennossa tunnelmassa. Suosittelen Katria "coachina".

"Olit luonut erinomaisen pohjan esityksellesi ja lukiessani noita dioja, tuntui kuin olisit jo ennalta aavistanut missä meidän on kehityttävä lähitulevaisuudessa eniten. Viestintä ei tosiaankaan ole yksisuuntaista, vaan vastaamattomuuttakin me tulkistemme jonkin sisältöiseksi vastaanottajan viestiksi."

"Kiitos Katri eilisestä esityksestäsi! Olen tutustunut esityksesi materiaaleihin nyt paremmin. Maanantain esityksesi oli hieno. Se sai aikaan monenlaisia ajatuksia  aiheesta – mahdollisuuksiakin. Hyvää syksyn jatkoa!"

"Kuulin esityksesi Salpauksessa aikoinaan, sitten laivasempassa. Hienoja ajatuksia ja herättelee kuulijoita miettimään sitä, miksi pitää rakentaa seiniä kun ne eivät varmista oppimista...sitähän voi tapahtua niin monella tapaa, monissa ympäristöissä ja yhteisöissä...verkonkin tuella. Komppaan ajatuksiasi. Pahinta on minusta näissä säästöpaineissa, että pedagoginen johtaminen jää jalkoihin, kun väki myös johdossa vähenee".

"Katri osaa ottaa uuden teknologian käyttöön erilaisissa työtehtävissä. Hänen mukaansatempaava ote vie mukanaan. Olen kuullut Katrin parvijohtamisen luennon. Voin vilpittömästi suositella". 

Palautetta aikuiskoulutuksen johtotiimiltä esmiestyöstäni (2006-2013):

  • Kati on toimimalla proaktiivisesti pystynyt luomaan työyhteisöön vastuullisuuden ja luottamuksen ilmapiirin
  • Kati on näyttänyt esimerkillään uudistumisen mahdollisuuden ja merkityksen
  • Kati on innovatiivinen, reipas, vastuunsa kantava, helposti lähestyttävä, osaava, työteliäs
  • Kati on kokeilija, joka antaa tilaa myös muiden kokeilla ja kasvaa
  • Kati on innovatiivinen johtaja, joka luottaa alaistensa osaamiseen
  • Kati on ihminen, joka ei hevin lannistu
  • Kati on sitkeä uudistaja
  • Katista toimintaa voidaan aina muokata, tehdään siitä paras mahdollinen
  • Katin johtamisen aikana löysimme merkityksellisiä työkokemuksia